Og har du travlt, når vandet kommer?
Det var vores officielle “overskrift” på aktionen lørdag den 26. oktober, hvor vi gik på gaden i forbindelse med “høringsfristen” i forhold til vejdirektoratets Miljøkonsekvensvurdering. Den omhandler den bebudede motorvej rundt om Viborg, fra metropolerne Klode Mølle i syd til Løvel i Nord.
En strækning på cirka 42 km, som forventes forlænget både mod nord og mod syd, så den kommer til at strække sig fra Haderslev til Hobro, en såkaldt Midtjysk Motorvej.
Vi drøftede meget, hvordan vi skulle gribe vores protest an. Miljøkonsekvensvurderingen er et digert værk og meget komplekst.
Vi valgte derfor at sætte fokus på ressourceforbruget, fordi det er overset i debatten og fordi vi vurderede at det kommunikationsmæssigt var givtigt at tage en enkelt problemstilling op og belyse den grundigt.
At vi så i “snakkene “med forbipasserende kom vidt omkring er en hel anden sag.
Men faktum er, at det gav pote, forstået på den måde, at vi fik folk i tale og mange slet ikke var klar over den side af problemstillingen.
Og så havde vi også lige en motorvej (flamingobrikker med billede) man kunne vælte.
Gadeaktionen blevet suppleret af følgende læserbrev, der dog måtte lide den tort at redaktionen ændrede overskriften til : Det handler om at stoppe byggeriet af en hærvejsmotorvej. Det var vi ikke tilfredse med.
Vores overskrift : Skal vi til at vende hver en sten?
Den 21 oktober kom der endnu en rapport, udgivet af forskere fra Danmarks tekniske Universitet, som understreger behovet for at klimasikre rigtig mange kystnære byer og boliger i Danmark. Løseligt anslået kommer ca. 180.000 boliger i Danmark til at skulle sikres alene mod stormfloder.
Det er en konsekvens af de klimaforandringer, vi nu også mærker i Danmark.
Det kommer til at kræve ressourcer … masser af ressourcer… bl.a. sten, grus og sand til bygning af diger mm. Men allerede i 2056 skønner man, at Nordjylland – som den sidste region – løber tom for sand og grus.
Denne problematik med begrænsede råstoffer til bl.a.at bygge rigtig mange diger som klimasikring, bør man som ansvarlig politiker forholde sig til her og nu og handle på. Også selv om klimasikring er langsigtet politik. Altså ikke noget, der nødvendigvis giver stemmer ved næste valg.
For når man ser på, hvordan der rent faktisk drives politik, oplever vi, at politik ligesom kører i to spor. I det ene spor er der ingen grænser for, hvor ansvarlige og fremsynede politikerne bryster sig af at være med hensyn til klimakrisen. Der vedtages den ene hensigtserklæring efter den anden, senest er den grønne trepart på trapperne.
Men i det andet spor kører ”business as usual.”
Vi fortsætter uhindret ud af ”vækstsporet”, og politik udmønter sig i praksis i kortsigtede ”populære” løsninger, der imødekommer nogle ønsker her og nu. Løsninger som ikke inddrager den omstilling af væsentlige områder i samfundet, som kan skabe modstand, men som er uomgængeligt nødvendig, hvis vi skal sikre fremtiden for borgere i Danmark.
Trafikforliget er et godt eksempel på denne kortsigtede politik
Det ene kæmpebyggeri efter det andet. Uden skelen til CO2 udledning, ødelæggelse af natur og rovdrift på vores begrænsede ressourcer, som f.eks. sten og grus. For bygning af veje kræver nemlig et enormt forbrug af råstoffer.
Man anslår, at der sammenlagt for hele Hærvejsmotorvejen fra nord for Haderslev til nord for Hobro vil være et behov på 6,4 – 7,6 mio. kubikmeter sand, grus og sten. Det svarer til 2 gange Råbjerg Miles størrelse. Og sandet f.eks. fra Råbjerg Mile eller strandsand er ikke en ressource, der kan erstatte det sand og grus, der graves op fra den danske undergrund. Strandsand dur nemlig ikke til fremstilling af byggematerialer og stabilisering ved anlægsopgaver.
Alligevel ryster vores politikere tilsyneladende ikke på hånden, når det handler om anlæg af nye motorvej og andre trafikale anlæg.
Men vi har virkelig brug for modige og fremsynede politikere nu. Politikere, der tør planlægge ud fra de anlæg, der allerede findes og som derved handler ansvarligt, også i forhold til brug af de sparsomme ressourcer, som vi på sigt får meget mere brug for i anden sammenhæng.
I forbindelse med Viborg handler det f.eks. om at stoppe det hovedløse, ressourcekrævende byggeri af en hærvejsmotorvej.
På vegne af Bedsteforældrenes klimaaktion:
Mette Engholm
Merete Greve
Bodil Shah
Børge Højlund Jensen
Ulla Vestergård Jørgensen
Inger Isaksen