Alt for mange biler i byerne

Vi kan ikke begrænse klimaforandringerne uden en betydelig reduktion af privat bilismen

Klimabevægelsen og Bedsteforældrenes KlimaAktion har netop sendt nedenstående brev til vores Miljø- og byudvalg i Albertslund:

Til Miljø- og byudvalget

På mødet den 25. februar skal I drøfte mobilitet på baggrund af den nylige mobilitetsanalyse men også i ft. revisionen af klimaplanen, som skal gennemføres i år.

Som det fremgår af den seneste status på klimaplanen, står det ikke godt til med at få reduceret klimabelastningen fra trafikken.

Ifølge de seneste tilgængelige tal udgør belastningen fra transportområdet 55% af CO2e udledningerne fra Albertslund som geografisk område. Den altovervejende del heraf stammer fra personbiler, altså privatbilismen.

For at vi i Albertslund yder vores rimelige og retfærdige andel af bestræbelserne for at begrænse den globale opvarmning og de kommende klimakatastrofer, er det derfor nødvendigt med en markant reduktion af privatbilismen i kommunen – hurtigst muligt.

Mobilitetsanalysen viser at betydelige reduktioner kun kan ske ved en massiv forbedring af den kollektive trafik kombineret med kørselsafgifter – altså både gulerod og pisk. Det er videnskabeligt velunderbygget, at bedre og billig offentlig transport ikke er tilstrækkeligt til at flytte bilister over til det kollektive. Det klimamæssigt optimale scenarie i analysen er desuden:

det bedste til at reducere trængslen
det, hvor der er mest støjreduktion
Samtidig det samfundsmæssigt billigste.

Vi vil derfor for det første opfordre til, at Albertslund går i spidsen for at få gennemført begge dele – som Steen Christiansen allerede har været ude og tilslutte sig i P4 – under den selvfølgelige forudsætning, at provenuet anvendes til forbedringer af den kollektive transport.

Der er folk, som er afhængige af en bil. Men dette kan tilgodeses af, at taksterne differentieres på geografi (hvor man kører), tidspunkt (hvornår man kører) og måske også bilens klimaftryk. Desuden særordninger for håndværkere og handicappede.  Desuden kan en gradvis indfasning med stigende afgifter efterhånden som forbedringerne af den kollektive transport gennemføres hjælpe.

For det andet har vi allerede her en række forslag til, hvordan vi også her i Albertslund allerede nu kan begynde på indsatser der virker. Vi vil i det videre forløb om revision af klimaplanen fremlægge en lang række yderligere forslag. Men nogle oplagte Albertslund selv kan beslutte eller arbejde ihærdigt for:

1.       For at reducere behovet for en bil til pendling, kan Albertslund oprette en cirkelbus, der cirkler mellem boligområder og knudepunkterne for offentlig transport i kommunen, først og fremmest S-tog og letbane.  Der findes en lignende løsning i Glostrup, så til en start kan man undersøge, hvordan den virker og hvad effekten har været. Hvis det her viser sig, at der kan opnås god effekt, så kan cirkelbussen begynde som et 2-årigt forsøg.

2.       En af de store barrierer for at skifte til den offentlige transport er prisen. Så Albertslund bør derfor går i spidsen for at prisen sænkes betydeligt. Konkret kan den ovennævnte cirkelbus gøres gratis eller markant billig. Kommunen bør arbejde for, at taksterne for den kollektive transport nedsættes markant – så priserne svarer til den prisudvikling, der har været på benzin siden 1970.

3.       Flere lokale hastighedsnedsættelser – kun 30 på alle kommunale veje, og nogle ned på 20/25 – særligt omkring skoler, institutioner m.v. Vi skal her rose den kommunale reaktion på trafikministerens klimaskadelige og udemokratiske forslag om at begrænse den kommunale indflydelse på trafikplanlægningen i kommunerne.

4.       Parkeringsnormer indebærer en række dilemmaer. Efter vores opfattelse er et balanceret forslag dette: at normen for stationsnære områder nedsættes til 0,50 (66 %) og til 0,25 (83 %) i de stationsnære kerneområder. Som vi også foreslår som maksimumsnormerne. Desuden vil vi foreslå, at det ikke kun er nærheden til en station, der tæller, men i lige så høj grad nærheden til offentlig transport generelt – i praksis altså busruter.

5.       Parkeringsafgifter har både fordele og ulemper. Kommunen kan undersøge om man kan lave en så lav afgift, at der på den ene side er incitament til ikke at bruge bilen, men på den anden side ikke nedsætter omsætningen i centrene markant.

6.       Albertslund kan også gå i spidsen for et samarbejde med alle vestegnens kommuner om ens fælles P-afgift. Derved vil fortrængningseffekten blive stort set forhindret, når der også er afgift på de alternative indkøbsmuligheder. Delebiler bør fritages for afgiften og den bør være lavere (men ikke nul) for elbiler.

7.       Det skal være nemmere for at komme rundt med cykler, barnevogne og rollatorer. Herunder en bedre cykeladgang til centeret (det skal være lige så nemt som med bil). Der skal altid være niveaufri adgang til alle busstoppesteder.

8.       Albertslund bør fremme forslaget til ny bro over jernbanen ved den østlige ende af perronen. Det er et rigtig godt forslag, som kommunen har fået udarbejdet og det bør være muligt at få de nødvendige partnere til at bidrage med finansieringen.

9.       Bredere cykelstier, evt. ved at sløjfe p-pladser (særligt hvor der er gadeparkering) – det vil også gøre det nemmere for elcykler.

10.   Fremme arbejdet for flere og bedre super cykelstier:

      a.       Alle nye super cykelstier skal være i eget trache og med kantsten til afgrænsning.

      b.       Super cykelstier skal ikke gå igennem boligområder, hvor der er mange gående og hvor stierne er fælles for gående og cyklister.

      c.       Super cykelstier skal fortsættes helt til vejkryds som cykelsti – og ikke afløses af bilernes højresvingsbane kort før krydset.

      d.       Cykelbanen over krydset skal males i egen farve – fx den orange, der er brugt til rutemarkeringer.

      e.       Hvis der er busstoppesteder ved cykelstien, skal læskuret trækkes frem, så cykelstien kan føres bag om læskuret.

      f.        Skiltningen / afmærkningen af ruten skal forbedres

      g.       De eksisterende super cykelstier opgraderes i ft. ovenstående.

Vi glæder os til at komme i dialog med jer om disse og en række øvrige forslag, vil senere vil komme tilbage med.

På vegne af Klimabevægelsen og Bedsteforældrenes KlimaAktion i Albertslund

Med venlig hilsen

Alex Larsen

Kontakt os  

Bedsteforældrenes KlimaAktion
Bragesgade 8B
2200 København N

Send os en e-mail

Vil du være med?

Meld dig ind og deltag i kampen for kloden og børnenes fremtid. 

Husk handling giver forvandling